Печели ли се от култура

16/01/2014

Европа е най-популярната дестинация за туризъм в световен мащаб. Около 40% от пътуванията са осъществени с цел посещение на исторически и културни обекти, което до известна степен се дължи на програмата „Европейски пътища на културата“ към Съвета на Европа. А сега, за това как от култура и историческо наследство се прави бизнес. През септември 1944 г., Холандия е арена на операцията „Маркет Гардън“, най-големият въздушен десант в историята, извършен от Съюзническите сили над окупирана Холандия. Седемдесет години по-късно, Холандия е включена в туристически маршрут, който проследява пътя на Съюзническата армия в хода на освобождаването на Европа по време на Втората световна война. Преди няколко месеца преводачът Берт Ейкеленбуум инвестира 11 хил. евро в един додж от 1944 г., с който да превозва туристите, желаещи да посетят бойните полета на Втората Световна война. „През 2014 –та очаквам приходи около 30-40 хил. евро – казва той – а когато бизнесът потръгне, ще наема един екскурзовод и ще купя още един автомобил, за да правим туровете заедно“. За да развие по-добре клиентската база, Берт се е договорил с местни хотели като „Ерика“, който се намира срещу една от многото маркировки по Пътя на свободата и играят ролята на възпоменателни камъни. Марсел Хугенбуум, управител на хотел „Ерика“, обяснява ползата от това: „През миналото лято спряха 3 автобуса с около 60 човека от различни възрасти. Те прочетоха информацията и ползваха външните тераси и ресторанта. Бизнесът не е на преден план, по-силен е сантиментът. В този район са се водили едни от най-тежките сражения по време на Втората световна.“ Дядото на Марсел Хугенбуум e участвал в холандската съпротива: „Бил е предаден и изпратен в лагера Дахау до Мюнхен. По този начин изпълнявам обещанието, което съм дал на баба си, че паметта на моя дядо няма да бъде забравена“. Около 17 млн. е броят на заетите в сферата на туризма в Европа. Секторът осигурява 10% от БВП. В Холандия няколкостотин малки и средни фирми получават приходи от този отрасъл. Джуриан Де Мол, председател на програмата „Пътя на свободата“ заяви: „Броят на посетителите се е удвоил през последните 10 години. Грубо, посетителите харчат между 150 и 250 евро на човек за престой“. Един от начините за успех е привличането на млада публика, която идва заради музеите и вълнуващите изложби, а още и заради добре интегрираните технологии, напр. посетителите могат да използват смартфона си като екскурзовод при обиколката. Чрез код за флаш плеър, ще чуят гласов запис, който ще ги запознае с историческите събития на конкретното място.

от

публикувано на: 16/01/2014

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: