Едно от най-значимите литературни произведения на ХХ век има трудна съдба, вероятно така е и естествено за този род творби, но не по-малко трудна е съдбата и на нейния автор, подложен на гонения в духа на сталинските традиции. Замислен още през 1929 г. (има данни и за 1928 г.) романът „МАЙСТОРА И МАРГАРИТА“ е завършен през 1934 г., като междувременно първата версия е изгорена през 1930 г., а е издаден частично през 1966 г. в списание „Москва“, 26 години след смъртта на МИХАИЛ БУЛГАКОВ. Пълният текст вижда бял свят чак през 1973 г., но още преди това сред интелигенцията в Русия (тогава Съветски съюз) се разпространява в препечатани или преписвани на ръка копия и придобива завидна популярност.
Трудно е да се определи видът на този роман, не само защото е многослоен, но и съдържа множество елементи от такива жанрове като сатира, фарс, фантастика, мистика, мелодрама, притча, роман-мит. Сюжетната линия се развива в две паралелни повествования. Действието на първото се състои през 30-те години на миналия век, когато САТАНАТА (в книгата ВОЛАНД) пристига в Москва, а второто е авторски поглед към събитията от Новия завет и по-точно съда над Иисус Христос (ИЕШУА в романа) и неговата екзекуция. Редом с това „московското“ повествование има още няколко сюжетни линии, включително любовната връзка на писателя МАЙСТОРА (автор на роман за Иисус и Пилат Понтийски) с МАРГАРИТА, жена на известен инженер.
Многопластовата структура на „МАЙСТОРА И МАРГАРИТА“ дава възможност за множество интерпретации – философска, масонска, херменевтична, теософска, толстоистка и т.н., – и по тази причина днес наброяваме 36 театрални адаптации в цял свят (включително у нас на Теди Москов в Театъра на армията през 1997 г.), 9 филмови и 4 музикални версии, една от които именно ще чуем в поредното издание на „Картини от една изложба“.
Рок музикантът АЛЕКСАНДЪР ГРАДСКИЙ се вслушва в съвета на поета ПАВЕЛ ГРУШКО, но се нуждае от 32 (!) години за да реализира замисъла да представи опера по този роман на МИХАИЛ БУЛГАКОВ, допълвайки го с фрагменти от пиесата в стихове „Имало ли го е или не“ на ГРУШКО и собствени текстове. Главният персонаж е писател, който се описва чрез своето творение последователно като ВОЛАНД, ИЕШУА и МАЙСТОРА.
Ето какво споделя АЛЕКСАНДЪР ГРАДСКИЙ:
„Получи се нещо като „синтетично“ произведение, доста разнообразно, в което обаче всички правила на операта са спазени. Тук ще чуете откъси от частушки и цигански напеви, цитати класическа музика от Хендел до Чайковски, от руската музика през 40-60 г. на миналия век, от съвременни автори, както и от мои композиции. Самият роман „МАЙСТОРА И МАРГАРИТА“ е еклектичен и това предполагаше да се излезе от тесните жанрови ограничения.“
В записите участва впечатляващ състав от 57 певци, включващ освен автора такива имена като НИКОЛАЙ ФОМЕНКО, ЙОСИФ КОБЗОН, АЛЕКСЕЙ ПЕТРЕНКО, АНДРЕЙ МАКАРЕВИЧ, ВАЛЕРИЙ ЗОЛОТУХИН, АЛЕКСАНДЪР РОЗЕНБАУМ, ТАТЯНА АНЦИФЕРОВА, ОЛЕГ ТАБАКОВ, ЛЮДМИЛА КАСАТКИНА, ГЕНАДИЙ ХАЗАНОВ, отделно ще спомена хора към Ансамбъла на руската армия за песни и танци „АЛЕКСАНДРОВ“, детския хор „МАНДРАГОРА“ от гр. Клин, както и симфоничен оркестър с диригент ВЛАДИМИР СИМКИН.
Албума „МАЙСТОРА И МАРГАРИТА“ ще чуем в предаването „Картини от една изложба“ на програма „Хоризонт“ на БНР, в събота, 5 октомври, след новините от 21.00 ч.