В началото на 1831 г. 29-годишният ВИКТОР ЮГО (VICTOR HUGO) издава своя четвърти роман, над който е работил повече от три години и половина. Писателят прави три години проучвания за Средновековието (което романтиците противопоставят на интереса на класиците към античността), за нравите през ХV век и управлението на Луи XI (по чието време се развива действието), за историята и архитектурата на най-известната френска катедрала – Парижката Света Богородица. Всъщност тя е точно онова, което е нужно на ЮГО – свято място, символ на безименния народен гений – и се превръща в главен герой от романа.
ЮГО споделя свое откритие, което го подтикнало да напише „ПАРИЖКАТА СВЕТА БОГОРОДИЦА“: в полумрака на един параклис вътре в катедралата той разчита изписаната върху една от стените му гръцката дума ананке (съдба) и това дава отпечатък върху развитието на фабулата.
Схемата, по която се разгръща интимната драма тук, е породена от един мотив, залегнал дълбоко в личната творческа фантазия на романтика ЮГО – „трима за една жена“. В него архидяконът Клод Фроло, гърбавият звънар Квазимодо и капитан Феб дьо Шатопер се озовават съперници в завладяването на благоволението и любовта на красивата танцьорка Есмералда.
През 1993 година поетът LUC PLAMONDON решава да направи мюзикъл и в търсене на подходящ сюжет разтваря енциклопедията със затворени очи. Когато поглежда, вижда, че се е спрял на Квазимодо и така се заражда идеята да постави „ПАРИЖКАТА СВЕТА БОГОРОДИЦА“. И още докато скицира текстовете на отделните песни, LUC се обръща към композитора RICCARDO COCCIANTE и двамата продължават по-нататъшната работа съвместно.
На 16 септември 1998 година френско-канадската продукция дебютира в Двореца на конгресите в Париж (Palais des Congrès) с впечатляващ успех; нейни представления се състоят в още 18 страни, а текстовете са преведени на 7 езика, като три от изпълненията са пуснати самостоятелно, оглавявайки музикалните класации. Например песента „BELLE“ се задържа 33 седмици начело във Франция.
За участие в лондонската версия на мюзикъла са привлечени основните солисти от парижката постановка, към които се присъединяват за записите на албума канадката CÉLINE DION и австралийката TINA ARENA наред със симфоничен оркестър, рок група и три хора.
Албума „NOTRE-DAME DE PARIS“ или „ПАРИЖКАТА СВЕТА БОГОРОДИЦА“ ще чуем в предаването „Картини от една изложба“ на програма „Хоризонт“ на БНР в събота, 13 април, след новините от 21.00 ч.