Режисьорът Jean-Pierre Jeunet („Деликатесен“ 1991, „Пришълецът: завръщането“ 1997, „Най-дългият годеж“ 2004 и др.), пътува с колата си и случайно чува музика, изсвирена на акордеон и пиано, която неговият асистент пуска от CD плейъра. Силно впечатлен, той веднага си купува целия каталог на Yann Tiersen, свързва се с автора и му поръчва да композира музиката за най-новия си филм „Le fabuleux destin dÀmelie Poulain“.
Ето какво споделя Jean-Pierre Jeunet в интервю: „Невероятната съдба на Амели Пулен“ е по-скоро стихотворение по маниера на Превер. Е, и приказка, разбира се. Обожавам да пренасям всякакви приказни истории на екрана, ситуирани обаче в наши дни, подобно на Баз Лурман с „Ромео и Жулиета“. Прииска ми се да преобразя Париж. В Лос Анжелис проумях колко много обичам Париж и така в „Амели“ създадохме град на мечтите. Без автомобилни задръствания и паркирани навсякъде коли. Без графити по стените и безобразни реклами. На компютър ретуширахме небето, тъй като в много кадри беше бяло. Обичам всичко в кадъра да е красиво.”
Историята във филма ни разказва за сервитьорката Амели (в ролята Audrey Tautou) от скучно парижко кафене, която се опитва да намери смисъл и посока на живота си. Чудотворната промяна настъпва, когато намира скрита кутия със снимки и предмети и решава да помага на другите да преоткрият красивото в себе си и да преодолеят самотата си.
Френският музикант Yann Tiersen е мулти-инструменталист (познат ни е от концерта си на 8 декември 2010 г. в София), който с лекота свири на акордеон, чембало, пиано, китара, играчка-пиано, мандолина, банджо, вибрафон, цигулка и други. И когато Jean-Pierre Jeunet му се обажда с предложението, първоначално отказва:
„Работех върху последния си албум „L’Absente“ и му казах, че нямам време. Jeunet обаче започна да подбира материал от предишните ми албуми, а след това добавихме някои нови изпълнения. В готовият резултат са включени най-разнообразни инструменти, включително играчка-пиано, велосипед и пишеща машина. За мен това е като игра. Понякога може да има период, когато имам любим инструмент, но всъщност действам по инстинкт. “
В музикалния съпровод за „Амели Пулен”, който е почти изцяло инструментален, Tiersen ни предлага девет пиеси, взети от други негови албуми, девет нови композиции, както и две песни от 30-те години на миналия век.
Този албум ще чуем в предаването „Картини от една изложба“ по програма „Хоризонт“ на БНР, в събота, 31 май, след новините в 21 часа.