Ако конфликтите в службата ви спират да вършите работата си по възможно най-добрия начин, предлагаме ви няколко съвета как да спрете да изпитвате лоши чувства и да се върнете в играта. Те са подбрани от Харви Дойчендорф ( Harvey Deutschendorf ) – експерт по емоционална интелигентност.
Конфронтацията на работното място е неизбежна и почти няма работещ човек, който не се е сблъсквал с този проблем.
Без значение дали има недоразумения, борби за власт, или грубо и войнствено поведение, конфликтът на работното място причинява стрес, изтощава и възпрепятства способността ни да правим нещата толкова добре, колкото сме способни.
Добрата новина е, че не трябва да се отдръпваме назад и да си позволляваме да се превърнем в жертви. Напротив, можем да изберем инициативния подход и да поемем отговорността за подобряване на психологическата обстановка в службата.
Освен ако другия не е твърде затворен, отдаден на битката или ви има зъб, имате добър шанс да отбележете известен напредък, като изпозвате следващите няколко стъпки. Каквото и да се случи ще се почувствате по-добре, след като кажете каквото имате да кажете и сте дали вскичко от себе си.
1. Изчакайте докато емоциите ви се успокоят
Преди да се опитате да се разберете с колегата си, изчакайте докато емоциите ви се успокоят, т.е. докато можете да мислите и говорите спокойно и сте в сравнително нестресова ситуация.
Разговаряйки с колегата си, изяснете намеренията си в самото начало. Той естествено ще бъде в защитна позиция и може да мисли, че искате да продължите конфликта. Уверете го от самото начало, че искате отношенията ви на работното място да се подобрят и че намерението ви е да се търсят начини за изглаждане на различията ви.
2 . Признайте своята вина и се извинете, ако се налага
Ако съжалявате за начина, по който сте отиграли ситуацията, се извинете искрено. Признайте всяка част от поведението си, която смятате за неуместна и вероятна причина за конфликта.
3 . Помолете го да ви каже как той вижда ситуацията
Този, с когото имате проблеми, може да очаква, че ще започнете с вашите оплаквания, а като му позволите пръв да говори ще намалите неговата отбрана. Това също ще бъде ясен показател, че сте сериозно заинтересован да постигнете съгласие.
4 . Слушайте мълчаливо, докато той приключи с говоренето
Вместо да се опитвате да формулирате отговора си, докато другият говори, представете си, че ще трябва да напише всичко, което казва. Съсредоточете се върху думите му и емоциите зад тях.
След като приключи, вместо да започнете с контрааргументите си, повторете със свои думи каквото сте чули. Това ще му помогне да разбере и да почувства, че наистина го слушате.
5 . Представете своята версия и се придържайте към фактите
Когато дойде вашият ред да говорите придържайте се към събитията, такива каквито са, и избягвайте да осъждате действията на другия.
Ако той не се е появял на насрочено заседание, кажете му за това как този факт се е отразил на другите хора на срещата. Но не го обвинявайте, че не се интересува от останалите членове на екипа. Оставете го да ви обясни защо не се е появил на срещата.
6 . Работете по решение на проблема и споразумение
Попитайте го как бихте могли да направите нещата по различен начин в бъдеще, за да се предотврати същият резултат. Потърсете заедно нещо, за което може да се споразумеете и да се ангажирате да правите отсега нататък.
Да се надяваме, че колегата ви ще разбере опита ви и ще се ангажира с по-ефективен начин за справяне със ситуацииите, които възникнат в бъдеще. Ако всичко мине добре, това може да доведе до по-тесни и по-ефективни работни взаимоотношения.
Източник: Work smart
Превод и адаптация: Доротея Николова